Wrocław, miasto mostów.

Każdy most jest inny i każdy wart zobaczenia. Ale, aby na własne oczy przyjrzeć się wszystkim mostom oraz kładkom dla pieszych i rowerzystów we Wrocławiu potrzebne byłyby nie tygodnie, ale miesiące.

Wrocław to miasto mostów, szacuje się, że jest ich grubo ponad 100, czyli najwięcej w Polsce. Spinają bagatela 20 wysp, na których rozłożyło się miasto. Mosty zabytki, mosty perły architektury, mosty cuda techniki, mosty zwyczajne – wszystkie je zobaczymy we Wrocławiu.

1

Most Rędziński – łowca rekordów

Prawdziwym rekordzistą wśród wrocławskich mostów jest most Rędziński. Usytuowany na zachodnich krańcach miasta wiedzie prym w kilku kategoriach. Oddany do użytku latem 2011 roku od razu został najdłuższym żelbetowym mostem podwieszanym w Polsce, ma 1.742 metrów. Most Rędziński jest bezkonkurencyjny także jako m.in. najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie, najwyższy pylon (122 m), największy powierzchniowo most żelbetowy na świecie (70.000 m3), czwarty co do wielkości betonowy most świata. A do tego most prezentuje się po prostu imponująco, zwłaszcza nocą, gdy ładnie rozświetlony przegląda się
w wodach Odry.

2

Most Grunwaldzki – wiszący olbrzym

Jest największym mostem wiszącym w Polsce, ma długość 112,5 m, szerokość 18 m i waży 2.300 ton. Całymi latami stanowił we Wrocławiu najważniejszą przeprawę przez Odrę i od razu jest kojarzony z tym miastem. Most Grunwaldzki ma charakterystyczny wygląd – po obu brzegach rzeki stoją murowane, wysokie na 20 m pylony połączone
z granitowymi łukami, za pomocą stalowych taśm zostało do nich podczepione przęsło. W 1910 roku, gdy powstawał, była to na wskroś nowoczesna konstrukcja. Z jednej strony mostu rozciąga się panorama Ostrowa Tumskiego i wyspy Piaskowej, z drugiej widok na XIX-wieczną wieżę ciśnień.

3

Most Bartoszowicki – hydrotechniczne cudo

Pierwsze zdziwienie na moście Bartoszowickim wywołują ceglane przyczółki zwieńczone walcowatymi „domkami”. Drugie zdziwienie to dolna integralna część mostu, czyli Jaz Bartoszewicki, który jest jedynym z dziewięciu stopni wodnych na Odrze we Wrocławiu. Ten 106 letni most jest wyjątkowym obiektem hydrotechnicznym w skali Europy. Trzeba koniecznie go zobaczyć! Most tworzą trzy stalowe przęsła wsparte na przyczółkach. Ma 110,2 m długości, 3,8 m wysokości i tylko
5,5 m szerokości, co daje mu pierwszeństwo wśród najwęższych mostów Wrocławia.

4

Most Tumski – idą zakochani

Chociaż na oście Tumskim młode pary nie mogą już przypinać pamiątkowych kłódek, nadal zwany jest mostem Zakochanych lub mostem Miłości, a legendy o wielkich uczuciach ciągle żywe i chętnie powtarzane. Ten zabytkowy most dla pieszych nad Odrą jest jednym z popularniejszych w mieście. Dwuprzęsłowa, nitowana konstrukcja
w ciemnozielonym odcieniu łączy najstarszą część miasta – Ostrów Tumski, z wyspą Piasek. Przy wejściu witają figury św. Jadwigi, patronki Śląska, oraz św. Jana Chrzciciela, patrona archidiecezji i katedry wrocławskiej.

5

Most Pokoju – na pamiątkę powrotu do macierzy

To pierwszy duży most nad Odrą we Wrocławiu wzniesiony od podstaw po II wojnie światowej. Wcześniej stał tu most Lessinga, zniszczony w czasie wojny – nie było co odbudowywać. Obecnie most Pokoju ma trzy przęsła o długości 125 m i szerokości ponad 25. Ma też dwie dwupasmowe jezdnie, dwa chodniki oraz dwutorową linię tramwajową. Obecną nazwę – most Pokoju, otrzymał w 1966 r., aby upamiętnić powrót do macierzy Ziem Zachodnich i Północnych. Z tej okazji przy północnym przyczółku znalazła się tablica pamiątkowa, zapowiadająca wzniesienie w tym miejscu Pomnika Powrotu do Macierzy Ziem Zachodnich i Północnych. Konkurs na pomnik rozstrzygnięto rok później, ale nigdy go nie wzniesiono, została tylko granitowa tablica. Wcześniej był to most Wojewódzki.

6

Most Piaskowy – najstarsza przeprawa w mieście

To ulubiony trakt spacerowiczów prowadzący w jedną stronę na Ostrów Tumski – najstarszą zabytkową część Wrocławia, lub w przeciwną – do Hali Targowej. Most Piaskowy to jednoprzęsłowa żelazna konstrukcja w czerwonym, rzucającym się w oczy, kolorze, powstała 162 lata temu. Jest stosunkowo wąski, ma ok.
6,5 m szerokości, a chodniki umieszczone są po zewnętrznej stronie dźwigarów mostu. Liczne remonty i naprawy zmieniły jego wygląd, ale nadal jest on najstarszą zachowaną przeprawą w mieście. Warto wiedzieć, że historia mostu Piaskowego jest jednak znacznie, znacznie dłuższa niż te 162 lata. Już od XII wieku funkcjonował tu drewniany, kilkuprzęsłowy most, z jednym zwodzonym odcinkiem.